Termékek
Termékek

Minden, amit a térkövezésről tudni érdemes

Térkövezés

A házunkat körülvevő területek egy részét a nekik szánt funkcióknak megfelelően érdemes leburkolni, aminek egyik remek módja a térkövezés. Használhatunk térkövet a járdához, a kocsibeállóhoz, de akár a teraszhoz is. Akár mi magunk végezzük el a munkát, akár szakemberre bízzuk, érdemes tisztában lenni a folyamattal.

 

Funkció

Mindegy, hogy az újépítésű házunk külső tereit szeretnénk berendezni vagy korábbi otthonunk udvarát akarjuk felújítani, számos területen gondolkozhatunk térkő használatában. Az egyik jellemző felhasználási terület a járda. Térkővel burkolhatjuk a kertkaputól a házig, teraszig vezető utat, de a házat körbefutó szilárd felületet is. Szintén népszerű burkolóanyag a kocsibeállókhoz és a teraszokhoz, a kertben kialakított pihenőhelyekhez, bográcsozó, szalonnasütő helyekhez. Sőt, ma már egyre több családi háznál található medence is, amely köré szintén remek ötlet térkövet lerakni.

 

Kivitelező

Ha eldöntöttük, hová, a következő kérdés a kivel. A térkövezés nem ördögtől való mesterség, így akár mi magunk is megcsinálhatjuk. Viszont ha nincs még benne tapasztalatunk, nem biztos, hogy a saját otthonunknál kell ezzel kísérletezni. Célszerűbb másoknál segíteni, és ha nem először látunk térkövet és felületelőkészítést, akkor belevágni egymagunk is. Addig pedig érdemes szakembert hívni, aki nem először és nem is másodszor csinál ilyent, tudja az apró trükköket, tudja, hogy milyen talaj esetében mire kell ügyelni.

Függetlenül attól, hogy mi magunk vagy egy szakember által készül el a térkövezett terület, az építkezés folyamatával mindenképp érdemes tisztában lenni. Előbbi esetében értelemszerű, miért, utóbbi esetben pedig legalább biztosan érteni fogjuk, miről beszél a mester, mi történik épp a munkálatok során.

 

Alap

A munka első lépése a terület kijelölése, illetve az alap kiásása. Nem mindegy, milyen mély alapot ásunk. Ez függ a talaj szerkezetétől, minőségétől és attól is, hogy mekkora terhelést fog kapni az elkészült felület. Egy kocsibeállónak például jóval nagyobb terhelést kell elbírnia, mint egy személyi közlekedésre használt járdának. Általában 20-60 centiméter mély alapról beszélünk, amely szélességében 20-30 centiméterrel meghaladja a kijelölt területet. Ez utóbbira azért van szükség, hogy legyen hely a burkolat szélének kiépítésére is.

Normál esetben a kiásott alap alja egy kemény földréteg, de a biztonság kedvéért érdemes jó alaposan átdöngölni. Ne felejtsük, ezen fog a teljes felület nehezedni, stabilnak kell lennie.

 

Térkő

 

Szegély

Ezt követően bármilyen fura is, nem magával a térkövezéssel, hanem annak szegélyével folytatjuk a munkát. A térkő szegélyelemei alá egy kb. 8-10 centiméteres betonréteget kell kenni, és erre kerülnek az elemek. Fontos, hogy mindkét oldalról megtámogassuk betonnal. Elegendő, ha 10 cm rész marad szabadon, alatta végig legyen betontámaszték. Ez biztosítja a kellő stabilitást is, illetve ekkora betonréteg mellett még elegendő hely marad az ágyazórétegnek és magának a térkő burkolatnak is.

 

Teherhordó réteg

A szegély kialakítása után következik a teherhordóréteg, amit más néven térkő tükörnek is neveznek. Ezt érdemes többféle kőből, zúzalékból kialakítani. Alulra 30-50 milliméteres zúzott követ érdemes leteríteni. Ez egyrészt könnyebben tömöríthető, mint mondjuk a sóder, másrészt a beszivárgó esővizet is könnyebben elvezeti a talajba, mint mondjuk egy apróbb szemcséjű megoldás. Erre a rétegre aztán jöhet egy finomabb, zúzott murva, amely lehet akár bazaltból vagy mészkőből is. Bármelyik mellett is döntsünk, a tömörítésről ne feledkezzünk meg. Erre az egyik legjobb eszköz egy lapvibrátor, amellyel 10 centiméteres rétegvastagságonként legalább kétszer-háromszor menjünk végig alaposan az egész felületen.

A letömörített zúzalékra egy újabb réteg kerül, ezúttal már egészen finom szemcséjű anyagból, például folyami homokból. Kb. 2-4 centiméter vastagságban érdemes leteríteni. Ezt már nem kell tömöríteni. Feladata, hogy az alatta lévő réteg esetleges hézagjait kitömítse, illetve egy egyenes léccel kisimítva megágyaz magának a térkőnek is. Ez utóbbi miatt is kapta az ágyazóréteg elnevezést.

Számolni kell azzal is, hogy a térkő alatt lévő rétegek még mozogni, süllyedni fognak, akár 1-2 centimétert is. Ezért az ágyazórétegnél ezeket a várható süllyedéseket érdemes rászámolni, és úgy kimérni a vastagságát, hogy a térkövek csak a későbbi süllyedés után kerüljenek egy szintbe a korábban lerakott szegéllyel.

 

Térkő lerakása

Ha ezzel megvagyunk, jöhet végre maga a térkő. Ha nehezebb gépjárművekkel, például tehergépkocsikkal is fogunk közlekedni rajta, akkor érdemes vastagabb, 8 centiméteres térkövekkel dolgozni. Személyautóhoz elegendő a kisebb, a 6 centiméteres, a gyalogos forgalomhoz pedig a 4 centiméteres is. Ezt persze még a munkálatok megkezdése előtt érdemes eldönteni, hisz ezekhez a számokhoz kell igazodni a teherhordó- és az ágyazóréteg kialakításakor is.

 

Fugázás

A térkövek lerakása után már csak a fugázás van hátra. Ezt általában az ágyazásból megmaradt folyami homokkal szokták elvégezni egyszerű besöprési eljárással. Végül pedig egy alapos takarítás után gumilapátos vibrálással elegyengetjük a szép, új burkolatunkat. Pár hét, egy-két hónap után érdemes mind a besöprést, mint az egyengetést megismételni, mert ekkorra az ülepedés miatt eltűnhet a fugázóhomok egyrésze, amelynek hiánya a térkövek elmozdulásához vezethet.

 

Kapcsolódó cikkek
A kerti burkolatok fajtái
A térkő kiválasztásának szempontjai
Járdák, lépcsők, teraszok kialakítása, burkolása

Tetszett a cikk? Iratkozz fel hírlevelünkre!

Építkezel, vagy éppen otthonodat szeretnéd felújítani, de szükséged van egy kis segítségre?

Az építőanyag.hu heti hírleveleiben hasznos információkkal, építkezési praktikákkal látunk el Téged, hogy a leendő otthonod tényleg tökéletes legyen, és a legjobb minőségű építőanyagokat tudd kiválasztani. Akciós termékeinkről is első kézből kapsz tájékoztatást, így nemcsak hogy jó döntést hozol, de spórolhatsz is!

Kapcsolódó termékek

    • -10%

    Gyalogos és személyautó forgalomra is alkalmas
    6 cm-es kővastagság
    N+F kialakítású távtartó elemekkel ellátott
    Fagy,- és olvasztósóálló termék
    Kombi térkő
    Szürke színű
    Beton
    1,2 m2/sor
    12 m2/raklap
     

    Készleten, több mint 100 m2
    4 826 Ft / m2
    4 310 Ft / m2
    Megnézem
    • -38%

    Gyalogos és személyautó forgalomra is alkalmas
    6 cm-es kővastagság
    1-3 mm kőzúzalékkal fugázva vízáteresztő rendszerként működik
    Kombi térkő
    Kagylóhéj árnyalt színű
    Beton
    ​​​​​​​1,2 m2/sor
    12 m2/raklap
     

    Készleten, több mint 100 m2
    10 059 Ft / m2
    6 190 Ft / m2
    Megnézem
    • -9%

    Gyalogos és személyautó forgalomra is alkalmas
    5 cm-es kővastagság
    Egyszerűen lerakható
    Fagyálló
    Vörös színű
    Beton
    32 db/m2
    12,5 m2/raklap

    Készleten, több mint 500 m2
    5 080 Ft / m2
    4 590 Ft / m2
    Megnézem
Térkövezés