Így legyen tökéletes irodád a saját otthonodban! – A home office alapszabályai

Építőanyag.hu

home office tökéletes otthoni iroda

Milyen lépésekkel alakíthatod ki az otthoni munkahelyedet? Milyen szempontokat vegyél figyelembe a home office-hoz? Összefoglaltuk neked.

Miután tömegeket kényszerített a négy fal közé a pandémia, a home office gyorsan elterjedt, és sokak számára lett népszerű az otthoni munkavégzés. Ez persze elsősorban az irodai, adminisztrációs területen dolgozóknak jelentett alternatívát. A kényszerű otthoni munkavégzésről azonban kiderült, hogy számos más, szellemi jellegű munkakör esetén is működik. Sőt: a hibrid munkavégzés is, vagyis a home office és munkahelyi feladatvégzés váltakozása. Ha te is élsz a hibrid vagy otthoni munkavégzés lehetőségével, tudatosan kell kialakítanod a saját „irodádat”.

Míg a 2020-as helyzet sokakat meglepett és váratlanul ért, és nem volt lehetőség az átgondolt, megtervezett otthoni iroda kialakítására, ráadásul az üzletek nagy része is bezárt, addig jelenleg már elegendő tapasztalattal rendelkezünk. Ezért érdemes meggondoltan kialakítani az otthoni munkahelyünket, a lehető legtöbb szempont figyelembevételével.

 

Mire érdemes gondolni, ha home office-t szeretnénk?

  • a megfelelő, lehető legzavartalanabb hely kiválasztása
  • ergonómia, vagyis egészséges, gerincbarát munkavégzés
  • térelválasztás – ha szükséges
  • felszerelés és bútorok beszerzése
  • esztétikai szempontok

 

A home office helyének kiválasztása

Az otthoni munka helyszíne lehet egy külön szoba, külön, erre a célra átalakított helyiség (gardróbhelyiség, beépített loggia, alagsori helyiség stb.) vagy ezek hiányában egy nem irodai funkciójú helyiségben kialakított sarok. Ez a sarok kerülhet a nappaliba, hálószobába, a gyerekszobába vagy akár az étkezőbe is, hiszen ezeket a helyiségeket a munkaidő alatt általában senki nem használja.

Gyakran a szoba, ahol dolgozunk, egyszerre szolgál két (vagy akár több) funkciót is, amelyek ellentmondásba is kerülhetnek egymással. Ne essünk abba a hibába, hogy “lábujjhegyen dolgozunk”, vagyis például a fotelben ülve a térdünkön laptoppal vagy a gyerek rendetlen íróasztalának tetején elhelyezve a munkaeszközeinket, éppen csak átvészeljük a munkanapokat. Az otthoni munka pszichés szempontból megterhelő lehet, hiszen nem egy munkavégzésre tervezett környezetben kell tudnunk koncentrálni, kitartani a feladatvégzés mellett. Mindenképpen érdemes ennek megfelelő mikrokörnyezetet kialakítani a munkához.

A home office helyszínét annak alapján válasszuk ki, hogy otthonunk melyik helyisége a legjobban alkalmas a munkánk elvégzésére (és ne annak alapján, hol férhetünk el a legegyszerűbben, a legkevesebb változtatással). A csend, nyugalom, akár a család többi tagjának, akár a szomszédok mindennapos tevékenységének zavaró hatásaitól való mentesülés alapvető fontosságú a koncentrációhoz és a netes értekezletek minél zavartalanabb lebonyolításához.

 

otthoni iroda home office

 

Ergonómiai szempontok a home office munkánál

Attól függően, hogy pontosan mivel jár a munkánk, írjuk össze a kényelmes és ergonomikus munkavégzés támasztotta bútor és más eszköz-igényeket, majd válasszuk ki az elérhető kínálatból a számunkra megfelelőt.

Nagyon fontos, hogy ha például irodai munkát végzünk, kényelmes, a méreteinknek megfelelő íróasztalunk legyen. A székünk legyen állítható magasságú, háttámlás, nem túl puha és nem túl kemény üléssel. Praktikus a forgószék, ha több eszközt is használunk a munka során (például elfordulunk a képernyőtől a szkennerhez vagy polcokhoz, egyszerre két gép van előttünk stb.) Lényeges az is, hogy a háttámla növekvő dőlésével csökken az izmok igénybevétele. A vízszinteshez képest a hát 120 fokos, illetve az ülés 14 fokos dőlése a legmegfelelőbb számunkra. Gondoskodjunk arról is, hogy lehetővé váljon a testhelyzet váltogatása.

A Medicover a következő szempontokat javasolja az irodai munkakörnyezet kialakításához:

  • munkavégzés közben az alkar és törzs kb. 90 fokos szöget zárjon be
  • a széket és az asztalfelületet úgy kell beállítani, hogy a billentyűzet használatánál a felkar függőleges, az alkar és a csukló, amennyire csak lehetséges, vízszintes legyen
  • a szem és a képernyő közötti távolság 40-60 cm legyen és a képernyőt úgy kell elhelyezni, hogy a látásvonal 10-20 fokos szöget zárjon be a vízszintessel
  • az asztallap és a szék ülőlapja között a comb kényelmesen elférjen (ne szoruljon)
  • alátámasztott talpnál a comb vízszintesen feküdjön az ülőfelületen
  • a lábnak legyen elegendő mozgástere
  • a talp teljes felületével nyugodjon a padlón (lábtartón).

Ha átmenetileg nincs más megoldás, mint egy más funkciójú asztal használata, mindenképpen szerezzünk be hozzá különféle kényelmi eszközöket: laptop-tartót, különféle könyöktámaszokat és ergonomikus egér-csuklótámaszokat, és persze egy szuperkényelmes széket, ami korrigálja a testtartást. Ha nem saját, fiókos íróasztalon dolgozunk, vásároljunk tárolót, ahová el tudunk pakolni magunk után a munka végén.

 

Hogyan rendezzük be az otthoni irodát?

Külön dolgozószoba hiányában mindenképpen javasolt egy állandó sarok kijelölése, ahova legalább egy íróasztalt, egy széket és néhány eszközt elhelyezhetünk. Az asztal fölötti falra polcokat szerelhetünk, az iratokat és irodaszereket az asztal mellett álló kisebb, gurulós fiókos kisszekrénybe pakolhatjuk.

Érdemes a munkaállomást a helyiség többi részétől leválasztani, elszeparálni (és persze a zárható szekrényekkel, fiókokkal gondoskodjunk arról, hogy a gyerek ne kerülhessen érintkezésbe semmilyen, a számára potenciálisan veszélyes tárggyal). Térelválasztáshoz használhatunk egyszerűen felépíthető gipszkarton rendszert is, ezek alkalmazásáról itt írtunk. Ha erre nincs hely, falfestéssel, eltérő padlóburkolattal, majd polcrendszer biztonságos és stabil felszerelésével is kijelölhetjük a határokat.

 

Fontos, hogy szép legyen!

Sokan nem törődnek azzal, hogy a home office mikrokörnyezetét esztétikussá tegyék. Pedig ez talán még fontosabb, mint egy céges iroda esetén. Az otthon végzett munka ugyanis részben pont azért jelent nagy kihívást, mert sokkal ingerszegényebb, mint a munkahely, ahol egyik helyiségből a másikba mehetünk, beszélgetünk, másokkal kapcsolatban vagyunk. Fontos, hogy figyelmet fordítsunk inspiráló, gondolatébresztő apróságok, tárgyak elhelyezésére, legyen az egy fotó, egy szép kép, néhány idézet, esztétikus megjelenésű irodai eszközök, szobanövények.

Ha nem kell minden nap elpakolnunk magunk után, akkor is tartsunk itt rendet, tisztaságot, legyen ez egy olyan hely, ahova szívesen ülünk le. Használjuk ki annak az előnyét, hogy egyedül vagyunk és tegyünk meg magunkért olyasmit is, amit egy közösségi térben nem lehetne (zenehallgatás, illóolajok használata, gyakori felállás, kis testmozgás.)

Kapcsolódó anyagok:

Beltéri gipszkarton megoldások

Alapfelszerelés otthoni falfestéshez és tapétázáshoz

Kapcsolódó termékek

    • Expressz átvétel
    • Expressz átvétel